Tuesday, March 12, 2013

Rindukan MEKAH tengok jam pukul berapa sekarang

Bagi yang dah menjejak kaki di Mekah pasti rindukan Mekah terutama bila mendengar Azan berkumandang
sebenarnya jarak masa antara kita dan Mekah  berbeza beberapa jam sahaja , ini bermakna kita ada menempuh sedikit waktu siang dan sedikit waktu malam pada masa yang sama dengan mereka. Seperti ketika kita Jam 5 petang Matahari sebenarnya tegak di atas Kaabah pada bulan bulan tertentu yang membolehkan kita memeriksa arah kiblat .Keaadaan ini di namakan Istiwa




Ini bermakna ketika waktu kita di sini  petang  di Mekah pula adalah waktu tengahari. dan ketika waktu kita tengah malam di sana adalah waktu isyak.Sebab itu lah siaran langsung sembayang terawikh selalunya antara jam 1 dan 2 pagi. Seperti yang saya screenshot disini waktu saya menulis entri ini adalah jam 4.33 petang di Kuala Lumpur dan di waktu Mekah pula adalah Jam 11.33 pagi.

Di Blog saya ini saya masukkan kedua dua waktu antara Mekah dan Kuala lumpur bagi yang nak mengetahui jam berapa disana sekarang dan mungkin anda boleh mengagak  apa yang saudara mara kita alami dan tengah buat disana sewaktu mengerjakan haji atau umrah . Untuk melihat kedua dua jam ini, masuk ke blok Komputer dan anda  dan anda  hanya perlu scroll blok saya  di sebelah kanan bahagian tengah blog di mana saya pamerkan waktu sebenar di Kuala Lumpur dan Mekah serentak.
Dengan mengetahui waktu mereka di sana bolehlah kita bayangkan apa yang mereka sedang lakukan di sana berdasarkan pada pengalaman anda sendiri ketika berkunjung di sana.  Cubalah bayang bayangkan.

Saya dah daftar nak pi sana tapi kata tabung haji giliran saya pada tahun 2057 , aduih lambatnya harap harap saya dapat mengunjunginya lebih awal dari itu Amin

1 comment:

  1. samalah dgn saya, giliran haji masih jauh.. namun alhamdulilah saya bersyukur pada 2012 saya telah diizinkan untuk mengerjakan umrah disana. Pastikan kita ada niat bersungguh2, Insya Allah adalah rezekinya... Amin

    ReplyDelete